Menu TR

S360Mag

14 April

Yeni iklim finansal modellemesi et sektöründe milyarlarca doların tehlikede olduğunu ortaya koyuyor

20 trilyon değerindeki yatırımcı networkü FAIRR, Mart ayında çığır açan yeni bir finansal model yayımlayarak yatırımcılara iklim değişikliğinin et sektöründeki finansal sonuçlarını anlatmayı hedefliyor.

Coller FAIRR Index, en büyük hayvansal protein şirketlerinin Çevresel, Sosyal ve Yönetişim (ÇSY) sorunlarına yönelik kapsamlı değerlendirmeler sunan dünyanın çapında ilk endeks olma özelliğini taşımakta. Coller FAIRR Climate Risk Tool ise yatırımcılara 2 derecelik bir küresel ısınma senaryosunda et sektörünün karşılaşabileceği potansiyel risklerin yanı sıra ortaya çıkabilecek fırsatlarla ilgili bir online model sunuyor. Model aynı zamanda senaryo analizleri de içermekte.

Model, iklim değişikliğinin olası fiziksel etkilerinin ve alternatif protein türlerindeki seri büyümenin McDonalds, Walmart, Burger King, Marks& Spencer ve daha birçok markanın tedarikçisi olan Tyson Foods ve JBS gibi gıda sektörünün devleri için milyarlarca dolarlık risk oluşturduğunu öne sürüyor.

Model 2050’de 2 derecelik küresel ısınma olması senaryosundan yola çıkarak 7 ana risk grubu saptıyor. Bu risklerin arasında karbon fiyatlandırması sebebiyle elektrik giderlerinin yükselmesi, kötü hasat dolayısıyla yemleme giderlerinin artması ve sıcaklığın artmasıyla besi hayvanlarında ölüm oranlarının yükselmesi sayılıyor. Ayrıca model, 2050’de alternatif proteinlerin -bitki bazlı burger eti gibi- et piyasasının %16’sına hâkim olacağını öngörüyor.

FAIRR girişiminin kurucusu Jeremy Coller’a göre bu model kaçınılmaz olarak alınması gereken önlemleri ve alınmadığı takdirde et sektöründeki şirketlerin nasıl yıkıma uğrayacağını matematiksel olarak ortaya koyuyor. Yani yüzleşilen risk, ‘şirketlerin kafalarını kuma gömemeyeceği kadar büyük’.

FAIRR Climate Risk Tool, 3 ana ‘iklim yolu’ ortaya koyuyor. Seçilen yola göre şirketler ya büyük risklerle ya da olumlu fırsatlarla karşılaşma olasılıklarını artıracaklar:
Regresif iklim yolu: Şirketler 2020 piyasa pozisyonlarını koruyacak, alternatife proteinlere yönelik piyasa payları olmayacak ve 2050’ye gelindiğinde hala sığır eti gibi karbon-yoğun protein türleri odaklı çalışacaklar.
Anahat (piyasa yolu): Şirketler protein paylarını -hem konvansiyonel hem alternatif türlerde- 2050’ye kadar artırarak yol alacak.
Progresif iklim yolu: Şirketler anahat yoluna kıyasla alternatif protein üretimine daha çok yoğunlaşacak, 2050’ye kadar yem ve besi hayvanlarını daha az iklim etkisi olan mahsul ve türlere yönlendirecekler.

Proje kapsamında dünyanın en büyük 43 et şirketi incelendiğinde ise sadece iki tanesinin (Tyson Foods ve Marfrig) iklimle alakalı senaryo analizi beyanı olduğu görülmüştür.

Raporun tamamına bu linkten ulaşabilirsiniz.

SHARE: