Menu TR

S360Mag

26 July

Sürdürülebilirlik konusunda sizin “moonshot”ınız ne?

1969’da Apollo’nun ilk aya yolculuğundan doğru olup olmadığı bilinmeyen bir hikaye bulunuyor. Bu hikaye, Başkan John F. Kennedy’nin Mayıs 1961 tarihli konuşmasından kısa bir süre sonra gerçekleşiyor. Başkan Kennedy, henüz başkanlığının sadece dördüncü ayına girmişken, 60lı yılların sonuna kadar aya bir insan gönderip güvenli bir şekilde dünyaya geri getireceklerini hedeflediklerini açıklıyor. 1961 yılında konulan bu hedef NASA çalışanlarına adeta bir şaka gibi geliyor ve sahte bir başarı kutlaması organize ediyorlar: “Bunu başardık! Başardık ama nasıl başardık?” Massachusetts merkezli Innosight firmasından Mark Johnson ve Scott D. Anthony aslında bu kutlamanın taktiksel bir kutlama olduğunu söylüyorlar. Standart strateji planlama süreçlerinde günümüzden yola çıkıp geleceğin nasıl olacağı planlanırken, NASA 1961 yılında geleceğin nasıl olması gerektiğini hedeflemiş, hedefe erişmek için neler yapılması gerektiğini gelecekten geçmişe planlamıştır. Bu planlama yöntemiyle NASA roket fırlatma ile ayda yürüme arasındaki binlerce küçük hedefler arasında kaybolmamış ve en büyük hedefleri olan aya inme, ayda yürüme ve hepsinden önemlisi dünyaya güvenli bir dönüşe odaklanabilmiş. Bu doğru olup olmadığı bilinmeyen hikayeden ise “moonshot” kavramı ortaya çıkmış.

İngilizce’de hırslı bir hedefi betimlemek için kullandığımız “moonshot” kavramı, teknoloji dünyasında ise hırslı, keşfetmeye açık, çığır açan, aynı zamanda herhangi bir çıkar gözetmeyen projeler için kullanılıyor. Geçen yarım yüzyılın hızlı teknolojik ilerlemelerine rağmen cesaret gerektiren hedefler için harcanan büyük çabaları tarif ederken kullanacak başka bir kelime bulunamıyor.

Sürdürülebilirlik kavramı altında da hırslı hedefleri anlatmak için moonshot kavramı kullanılıyor. Birkaç örnek olarak aşağıdakileri verebiliriz:
*2014/15 Sürdürülebilirlik Raporunda, Nike hasılatını ikiye katlarken çevreye olan etkisini yarıladığını hedeflediğini belirtti ve “Bu cesur hedefin sürdürülebilirlik konusunda koyacağımız diğer hedefler için hırs ve vizyon katalizörü olmasını umuyoruz.” Açıklamasını yaptı. “Moonshot” bizim sürdürülebilirlik üzerine gerçekleştirdiğimiz işlerimizin kuzey yıldızı oldu, yakın zamanda harcadığımız emeklere yol gösterdi, uzun vadeli bağlılıklarımızın da gelişiminin habercisi oldu.”
* Geçen yılki yıllık hissedar toplantısında Starbucks, “tamamen geri dönüştürülebilen veya kompostlanabilen bardaklar üretmek için aynı sektördeki diğer firmalarla bir “moonshot” ortaklığına açık olduğunu iletti.
* Google’ın; dünyanın üstesinden gelmenin en zor sosyal ve çevresel sorunlara çözüm bulmaya çalışan Ar-Ge bölümü kendisini “moonshot fabrikası” olarak tanımlıyor.
* Geçen yıl çevresel çözümler sunan ABD merkezli Atık Yönetimi şirketi sera etkisini 4 kat azaltmak için yaptığı çalışmalarla iklimsel “moonshot” hedefine ulaşmak için 20 yıla ihtiyacı olduklarını bildirmiş.
* Hewlett Packard Enterprise enerji tasarrufu en yüksek veri hizmet birimine “Moonshot System” adını koymuştur.

Günümüzün kuşkusuz en büyük “moonshot”ları ise iklim değişikliğine bulmaya çalıştığımız çözümler. Bu “moonshot”lar arasında dünya çapında eşi benzeri görülmemiş oranda yapmamız gereken yeniden ağaçlandırma projeleri, %100 yenilenebilir enerjiden elektrik elde etme ve Birleşik Devletler’den çıkan, karbonsuzlaştırmayı gerçekleştirirken işinden olacak insanlara da iş garantisi verecek “Green New Deal” gibi radikal hedefler yer alıyor.

SHARE: