Menu TR

S360Mag

5 December

Müzik endüstrisi iklim krizine nasıl yanıt veriyor?

Bu haberi 4 dakikada okuyabilirsiniz.

Dünya turları, binlerce kişinin katıldığı müzik festivalleri ve konserler, sanatçıların eşliğinde seyahat eden kamyonlar dolusu ekipman, organizasyon alanlarında terk edilen tonlarca atık… Sadece bu tabloya bakıldığında bile müzik endüstrisinin ciddi bir olumsuz çevresel etkisinin olduğunu söyleyebiliriz.

Öte yandan sanatçılar ve organizatörlerin bu olumsuz etki konusunda farkındalığı artmaya devam ediyor; konser alanlarında ve tur programlarında değişikliklere gittiklerini görüyoruz. Kasım ayında İngiliz grup Coldplay, yeni albümleri için planladıkları turun karbon nötr olacağından emin olana kadar tura başlamayacaklarını açıkladı. Grup, mümkün olan en çevreci turu gerçekleştirmeyi planlıyor.

Benzer tarihlerde, Massive Attack ise müzik endüstrisinin karbon ayak izini ortaya koymak için akademisyenlerle iş birliği yapacağını açıkladı. Manchester Üniversitesi’nin Tyndall İklim Değişikliği Araştırma Merkezi’nden araştırmacılar, Massive Attack’ın tur ve albüm kayıt programından gelen verileri analiz ederek CO2 emisyonlarının ortaya çıktığı üç ana alana odaklanacak: grup seyahati ve prodüksiyon, izleyici taşımacılığı ve mekân. Bu sayede iklim krizi karşısında olumsuz çevresel etkilerini azaltabilmesi için müzik endüstrisine rehberlik edecek bir bilgi kaynağı ve yol haritası oluşturulması amaçlanıyor.

Massive Attack üyesi Robert Del Naja grubun yaklaşık 20 yıldır fidan dikme, tek kullanımlık plastikleri yasaklama ve mümkün oldukça tren ile seyahat etme gibi yöntemlerle turlarını karbon nötr kılmaya çalıştıklarını söylerken bu tip ufak önlemlerin yeterli olmadığını da kabul ediyor. Aynı zamanda bu konunun, karbon salımının önüne geçmek için bu tür etkinliklerden vazgeçme gibi bir ikilemi barındırdığını da kabul eden Naja, hem çevresel farkındalığın arttırılmasının hem de müzik gibi eğlenceli bir alandan vazgeçmemenin mümkün olduğunu vurguluyor.

Tyndall İklim Değişikliği Araştırma Merkezi’nden Dr. Chris Jones ise her endüstrinin farklı karbon ayak izinin olduğunu ve bunların azaltılması yönünde eylem alabilmek için bu tarz iş birliklerine ihtiyaç duyulduğunu ifade ediyor. “Sektörde devamlı bir emisyon azaltma vizyonuna sahip olmak, sanatçıların canlı performanslardan vazgeçmesinden daha etkili.” diyen Jones, böylesi bir farkındalık kampanyasının sektörün ve izleyicinin alışılmış iş yapış şekillerinden uzaklaşmasına yarayacağını vurguluyor.

Örneğin bu yıl Glastonbury Müzik Festivali, tek kullanımlık plastik şişelerin satışını yasakladı ve 850 noktaya ücretsiz içme suyu çeşmeleri yerleştirerek katılımcıların kendi mataralarını getirmelerini teşvik etti. Reading, Leeds ve Download dahil 60'tan fazla festival, 2021 yılına kadar “sıfır plastik” hedefini gerçekleştirmeyi istiyor.

Solo sanatçı Billie Eilish’in Mart’ta gerçekleşecek bir sonraki turunda, hayranların iklim krizindeki rollerini öğrenebilecekleri “Billie Eilish eko-köyü” yer alacak. Global Citizen organizasyonuna iklim krizi ile mücadele sözü verenler, konserlere ücretsiz bilet kazanabilecek. Billie Eilish, plastik pipetleri yasaklayarak, hayranlarını mataralarını getirmeye teşvik ederek ve kapsamlı geri dönüşüm imkanları sağlayarak dünya turunu “mümkün olduğunca yeşil” hale getirmeyi planladığını açıkladı.

Grup The 1975 de turlarını karbon verimli yapmak için çalışıyor ve Şubat ayında İngiltere arena turu için satılan her bilet için bir ağaç dikme sözü verdi. İngiliz grup yeni tişörtler üretmeyi de bıraktı, bunun yerine eski ürünler üzerine yeni baskı yaptırıyor.

Tur ajansı Creative Artists Agency kurucularından Emma Banks, artık endüstrinin gerçekçi olması ve müzisyenlerin kamyonlarca ekipman ile seyahat etmelerinin gerçekten bir gereklilik olup olmadığını sorgulaması gerektiğini ifade ediyor.

Bu örnekler müzik endüstrisinin küresel iklim krizine duyarlı olmaya her geçen gün daha da yaklaştığını gösteriyor. Çok sevdiğimiz festival ve konserlerde bizler de dinleyiciler olarak ufak önemler alabilir, sektörün dönüşümüne katkı verebiliriz.

SHARE: