Menu EN

S360MAG

12 April

Ambalaj ve giyim endüstrileri döngüsel ekonomi için ilham veriyor

Atıkların bertaraf edilmesi dünyada artık birçok endüstrinin odaklandığı bir konu. Ancak ambalaj ve giyim endüstrisi hem atık konusunda en büyük sorumluluğu taşıyan, hem de bu konuda oldukça ilham verici çözümler geliştiren iki endüstri olarak daha yakından incelenmeyi hak ediyor.

Plastik Ürünler ve Paketleme
Dünyaca ünlü birçok marka, güçlerini birleştiriyor ve plastik atıkların okyanus ve karada yarattığı büyük yığılmaların önüne geçmek için birden çok inisiyatife, ortaklığa veya görev gücüne katılıyor. İnisiyatiflere üye olan üreticilerin büyük çoğunluğunun, paketlemeden kaynaklanan atıkların sorumluluğunu üzerine almaları oldukça önemli bir gelişme.

Ellen MacArthur Vakfı’nın başlattığı “Yeni Plastik Ekonomisi Küresel Taahhüdü” dünyaca ünlü 70 markanın da aralarında bulunduğu ve küresel plastik endüstrisinin %20’sini temsil eden toplamda 250’den fazla imzacısı bulunan bir oluşum. Bu oluşumun hedefi ise, dünyadaki tüm plastik paketlemenin %100 yeniden kullanılabilir, geri dönüştürülebilir ve biyolojik olarak tamamen bozunabilir hale getirilmesi ve bununla birlikte yeniden tasarım ve inovasyonla gereksiz plastik paketlemenin önüne geçilmesi. Bu alanda ortaya çıkan inisiyatifer ve inovasyonlar oldukça heyecan verici olmakla birlikte, bu çalışmaların sonuçlarını görmek zaman alacak. Bu süreç içinde, sivil toplum kuruluşları plastik kirliliği konusunda ürünleri ve ambalajları ile en büyük zararı yaratan büyük markalara plastik atıkların toplanması ve temizlenmesi konusunda çağrıda bulunuyor.

Giyim
Moda endüstrisi, doğal kaynakların giysilerin üretimi için kullanılması ve yeniden kullanılabilir tekstil ürünlerinin çöp alanlarında birikmesi sonucunda  en büyük çevresel etkiyi yaratan endüstri. Küresel verilere baktığımızda, giysi üretiminde kullanılan materyalin %73’ü yaşam döngüsünün sonunda ya yakılıyor ya da çöp alanlarında birikiyorken, eski giysilerin sadece %1’i yeni giysilerin üretiminde kullanılıyor. Dünyaca ünlü büyük markalar bu sonucu değiştirmek için artık çeşitli çalışmalar yapıyor.

Pamuktan ve diğer saf ham maddeden üretilen kumaşların geri dönüşümü bilinen bir uygulama iken, farklı ham maddelerin karışımı ve sentetik malzemelerden üretilen kumaşların geri dönüşümü oldukça karmaşık. Ancak kimya alanında gerçekleşen inovasyonlar ile bu durum daha kolay uygulanabilir bir süreç haline geldi. Kullanılmış kumaştaki polyester ve pamuğun ayrıştırılarak yeniden kullanılmasını sağlayan Worn Again adlı kimyasal geri dönüşüm teknolojisi, H&M ve Kering ile pilot projeler gerçekleştirmeye başladı. Bununla birlikte H&M, başlattığı “Küresel Değişim Ödülü” ile tekstilde geri dönüşüm yoluyla giysi endüstrisinde ezber bozan start-up’ları desteklemeyi hedefliyor. Patagonia, Levi Strauss gibi markalar ise giysilerin kullanım ömürlerini uzatmak için tüketicilerine ürün bakım tavsiyeleri vererek farklı bir strateji uyguluyor.

Tüm bu gelişmeler gösteriyor ki, artık giyim ve ambalaj sektörlerinde birçok üründe ve iş süreçlerinde yaratılan atığın azaltılması için, küresel ivmeyle birlikte bilgi birikimi ve satın alma gücü yaratıldı. Bununla birlikte, bu ivmenin devamlılığının sağlanması ve sorumlu tüketimin artırılması için tüketici ve üretici iş birliğinin altı çiziliyor.

PAYLAŞ: