Menu EN

S360MAG

26 July

Elektrikli scooterlar: Yeni ulaşım araçlarının ömrü uzar mı?

Elektrikli scooterlar(e-scooter) şehirlerde gittikçe yaygınlaştı; taksiden daha ucuz, bisikletten daha az çaba gerektiren ve toplu taşımadan daha kolay olmaları sebebiyle geçtiğimiz 18 ay içerisinde, ortak kullanımlı e-scooterlar dünyanın birçok kentini istila etmiş gibi gözüküyor. ABD merkezli Lime ve Bird gibi paylaşımlı scooter girişimlerinin çoğu yeni yatırımlar alarak büyürken şehirlerin de ulaşım manzarası değişiyor.

Kuzey Amerika’da ve Uzak Doğu’da gittikçe yaygınlaşan e-scooterlar enerji tasarrufu açısından oldukça verimli; ancak bu ortak kullanımlı scooterların şehirler içersinde yarattığı yeni düzensizliğe ek olarak, sürdürülebilir olduğu iddiasına dair de giderek artan bir endişe var.
İş dünyası haberleri yapan Quartz muhabiri Alison Griswold'un yaptığı bir araştırmaya göre, Kentucky Louisville'deki e-scooterların ortalama ömrü bir ay. Bazı markalar e-scooterların ömürlerinin birkaç aydan daha fazla olduğunu savunuyor. Kullanım örü aylarla sınırlı olan bu araçların sürdürülebilir olduğu söylenebilir mi? Scooterları daha dayanıklı kılmak ve ömürleri sona erdikten sonra atıklarını çevreye daha az zararlı hale getirmek için neler yapılabilir?

Scooter şirketleri ortak kullanımı farklı hava koşullarını, farklı topografyaları göz önünde bulundururak ı yeni ve dayanıklı modeller üretmek için çalışıyor. Şirketler, kapsamlı bakım sağlamanın yanı sıra scooter ve kullanıcılarını doğru kullanım konusunda eğitmeye çalışıyorlar ve kullanım ömrü biten scooterların teker ve akü gibi parçalarını diğer araçlarda ek parça olarak kullanmak üzere söküyorlar.

San Francisco Belediye Ulaşım Ajansı (SFMTA) tarafından pilot scooter programı için seçilen şirketlerden Skip Scooters’ın müdürü yakın zamanda yeni ve daha dayanıklı bir scooter modeli ile piyasaya çıkacaklarını, test ettikleri araçların dört ay sonra bile çalışıyor olduğunu ve kullanım ömürlerinin sonuna gelmediğini açıkladı. Superpedestrian adlı bir şirket de araçların iyileştirilmesi için yenilikçi yollar arıyor. MIT Senseable Şehir Laboratuvarı yardımcı direktörü Assaf Biderman tarafından kurulan Superpedestrian, scooter'ların kullanım ömürlerinin uzamasına yardımcı olan yapay zeka yazılımları üretiyor.

Biderman, scooter yazılımının çeşitli scooter operatörleri ile ortak olarak Ağustos 2019'da piyasaya sürüleceğini söyledi. Superpedestrian yazılımı kullanacak scooterların ömrünün dokuz ila 18 ay arasında olması,akülerinin ise üç ila yedi gün daha dayanabileceği öngörüldüğü açıklandı.

Hesaplanılan en iyi senaryolarda bile araçların ömrü kısa sayılıyor. Biderman’a göre, dünya çapında yaygın olarak kullanılan 2 milyondan fazla paylaşımlı e-scooter’ın geri dönüşümünün de verimli bir hale gelmesi gerekiyor. Enerji verimliliğine sahip e-scooterların sorumlu kullanımı ve geri dönüşümü yaygınlaşırsa şehir hayatında önemli ve etkili bir ulaşım aracı olabilir.

PAYLAŞ: